Czujnikiem przepływu masy powietrza (ang. MAF) nazywamy jeden z najważniejszych składników systemu wstrzykiwania paliwa do samochodu. Zainstalowany pomiędzy filtrem powietrza a kolektorem dolotowym, mierzy ilość dostarczanego powietrza do silnika.
Czujnik przepływu gorącego powietrza
Jednym z rodzajów tego typu czujników jest czujnik przepływu gorącego powietrza. Takiego czujnika używają współczesne pojazdy. Składa się on z elektrycznie podgrzewanego przewodu, który jest mierzony przez czujnik temperatury. Gdy silnik pracuje na biegu jałowym, potrzebna jest niewielka ilość powietrza, aby utrzymać przewód w odpowiedniej temperaturze. Otwarta przepustnica przy naciśnięciu pedału gazu pozwala na większy przepływ powietrza, co skutkuje chłodzeniem przewodu. Elektryczny przepływ do ilości przepływającego powietrza jest proporcjonalny tylko wtedy, gdy więcej powietrza przepływa przez przewód i utrzymuje go w stanie gorąca.
Mały czip wewnątrz czujnika przesyła dane do komputera silnika (ang. PCM) i przelicza, ile paliwa należy dostarczyć. Głównym celem jest więc w tym przypadku utrzymanie stosunku powietrze-paliwo na optymalnym poziomie.
Jak testowany jest przepływomierz?
Jedynym sposobem na przetestowanie czujnika przepływu masy powietrza jest jego przeskanowanie. Narzędzie do skanowania sprawdza czujnik na różnych obrotach (np. 1000 obr./min, 2000 obr./min i 3000 obr./min). Następnie porównuje się je ze wzorowymi odczytami innych czujników. Często odczyty MAF są mierzone na biegu jałowym. Wadliwe czujniki zwykle będą miały mniejsze odczyty niż te wzorcowe. Niskie odczyty przepływu powietrza nie oznaczają, że czujnik jest zły. Zatkany filtr powietrza lub zatkany konwerter katalityczny może również powodować niższe odczyty czujnika. Wycieki próżniowe także wpływają na odczyty MAF.
Czasami słabe połączenie elektryczne na złączu czujnika przepływu powietrza może powodować, że odczyty przepływu powietrza będą poza zakresem. Z tego powodu zaciski złącza czujnika przepływu powietrza oraz okablowanie muszą być dokładnie sprawdzone. Często, jeśli filtr powietrza nie jest zainstalowany prawidłowo lub skrzynka filtru powietrza nie jest zamknięta, drobne zanieczyszczenia mogą zostać zassane do czujnika przepływu powietrza masowego, a w przyszłości doprowadzić do znacznie poważniejszych problemów. Czasami zanieczyszczenia mogą wpaść podczas wymiany filtra powietrza. W takim przypadku naprawa jest najłatwiejsza, bo czujnik należy tylko wyczyścić, a filtr powietrza ponownie zainstalować lub zwyczajnie wymienić.
Jakie problemy mogą spotkać MAF?
Problemy z czujnikiem przepływu powietrza są dosyć powszechne i dotyczą przede wszystkim marek, takich jak BMW, Volkswagen czy Toyota. Elementy czujnika mogą zostać uszkodzone lub zabrudzone. Zawsze trzeba upewnić się przy instalacji, czy czujnik został zamontowany w odpowiedni sposób. Źle przymocowane czujniki mogą bowiem skutkować szybszym psuciem się MAF.
Jak sprawdzić, czy czujnik działa prawidłowo?
Czujniki, które są zniszczone, zabrudzone lub źle przymocowane w pewnym momencie nie będą umiały przesyłać odpowiednich danych na temat ilości dostarczonego i pozostałego paliwa. W takim przypadku samochodu nie da się odpalić, brakuje mu mocy lub ciężko uzyskać jego odpowiednią prędkość. Wadliwy MAF może również upośledzać skrzynię biegów. Gdy sygnał czujnika przepływu powietrza różni się od zakresu, PCM rejestruje błąd i zapisuje odpowiedni kod błędu.
Co warto zapamiętać?
- Czujnik przepływu masy powietrza należy do systemu wstrzykiwania paliwa.
- Czujnik przepływu gorącego powietrza jest montowany w nowoczesnych samochodach.
- Do czujnika montowany jest czip, który przekazuje odpowiednie dane.
- Czujniki sprawdza się, skanując je na różnych obrotach.
- Problemy z czujnikami są zazwyczaj związane z uszkodzeniami mechanicznymi, zabrudzeniem lub niewłaściwą instalacją.
Źródło: newtech.com.pl – potencjometry