Wizytówka jest stałym atrybutem każdego, kto chce zapaść w pamięć. Jak wycisnąć wszystko z tej formy komunikacji marketingowej?
Czym jest autopromocja?
Na wstępie warto zastanowić się nad tym, czym właściwie jest autopromocja. Autopromocja jest formą komunikacji, której przedmiotem jest wizerunek tego, kto jej dokonuje. Ma ona na celu docieranie do jak najszerszego grona odbiorców. Autopromocja sprzyja stworzeniu marki osobistej, która później przekłada się na możliwości zwiększania zysków.
Autopromocja może być wykorzystywana również pośrednio. W tym rozumieniu osoba jej dokonująca promuje swój wizerunek, który jest częścią większej całości (np. przedsiębiorstwa). Przykładem może być pracownik, który promuje swój wizerunek na zewnątrz, mocno podkreślając swoją przynależność do firmy, danej marki. W tej sytuacji sukces autopromocji przekłada się na sukces wspomnianej większej całości.
Wizytówka jako środek autopromocji
Zupełnie podstawowym instrumentem autopromocyjnym jest wizytówka. Jej wręczenie jest wysłaniem komunikatu, którego treść można zobrazować w słowach „to jestem ja, zajmuje się tym i tym, weź mnie pod uwagę, kiedy będziesz szukał współpracy w zakresie mojej działalności”.
Jednak nie każda wizytówka jest w stanie osiągnąć cel, dla którego powstała. Dotyczy to przede wszystkim wizytówek, które można określić mianem „złych”. Złe realizacje mogą dotyczyć zarówno treści, jak i formy. W pierwszym przypadku podstawowym grzechem jest tzw. przegadanie wizytówki. Dotyczy ono sytuacji, w której treść zawiera zbędne, czyli nieistotne dla odbiorcy informacje. Taka wizytówka staje się zwyczajnie nieczytelna, co może postawić osobę jej używającą w negatywnym świetle. Jeśli chodzi o formę, to tutaj podstawową przewiną również jest przesyt – nagromadzenie detali, które nimi de facto przestają być, odciągających uwagę od meritum. Zbyt dużo elementów graficznych na wizytówce sprawia, że staje się ona nośnikiem złego stylu.
Druk wizytówek może być bardzo dobrym sposobem na autopromocję nawet w przypadku, gdy Twoja działalność jest stosunkowo skromna, odbywa się na małą skalę.
Druk wizytówek a marka osobista
Tak samo ważną kwestią, jak wykonanie schludnego, wyważonego projektu graficznego wizytówki, jest odpowiednia jego realizacja. Druk wizytówek najlepiej zlecić profesjonalnej, sprawdzonej drukarni. Dzięki temu wyeliminujemy ryzyko, że nasza osobista marka dozna wizerunkowego szwanku.