Zasoby internetu są ogromne, umożliwiają dostęp do bardzo dużej liczby informacji. W takiej sytuacji zdarza się często, iż te same treści umieszczone są na różnych stronach internetowych lub nawet pojawiają się w ramach jednej witryny. Oczywistym jest, iż materiały znajdujące się na stronach, powinny być pomocne i unikalne. Dzięki temu można zapewnić dobre wyniki pozycjonowania strony internetowej. Często jednak pojawia się zjawisko kopiowania treści, gdyż stanowi to sposób, pozwalający na szybkie zapełnienie witryny potrzebnymi materiałami. Wszystko to sprowadza się do pojęcia – duplicate content.
Na czym polega zjawisko duplicate content?
Rozumiane jest to jako powielanie treści w ramach jednej domeny, które są takie same lub bardzo podobne do treści umieszczonych na innych stronach internetowych. Samo to zjawisko można podzielić na dwa rodzaje.
Kiedy jedna informacja zostaje przekazana przez różne źródła w niemal identyczny sposób, możemy wówczas mówić o duplikacji zewnętrznej. Jak to wygląda w praktyce? W zasadzie każdy użytkownik internetu spotkał się z taką formą duplikacji, chociażby przy przeglądaniu codziennych newsów. Często zdarza się to bowiem na różnego rodzaju portalach informacyjnych.
Nie trzeba jednak przeglądać różnych stron internetowych, by spotkać się z duplikacją treści w obrębie jednego serwisu. W tym przypadku te same treści mogą znajdować się na przykład w poszczególnych zakładkach tej samej witryny.
Tego typu zjawisko dodatkowo można zauważyć również w mediach społecznościowych. Za pośrednictwem portali, takich jak Facebook, użytkownicy potrafią umieszczać każdego dnia ogromną liczbę postów. W tym przypadku ponownie można udostępnić informację, która wcześniej spotkała się z dużym zainteresowaniem, aby znów zyskać dzięki temu pozytywny oddźwięk.
Niestety w przypadku stron internetowych występujących w formie bloga, strony firmowej lub sklepu online, nie będzie już to funkcjonowało w ten sam sposób. Powielanie treści jest raczej niekorzystnym zjawiskiem i może zaszkodzić.
Dlaczego nie warto powielać treści?
Dla osiągnięcia wymiernego sukcesu w pozycjonowaniu stron internetowych, trzeba przede wszystkim zadbać o jakość, wartościowość i oryginalność zgromadzonych na witrynie treści. Zadaniem Google jest proponowanie użytkownikom informacji, które w jak największym stopniu będą spełniać ich oczekiwania, czyli pasować do wprowadzanej przez nich frazy. Problematyczne mogą być nie tylko treści, które zostały bezpośrednio skopiowane z innych serwisów, ale również te przeredagowane innymi słowami. Za powielanie nie będzie uznawane jednak udostępnianie zawartości strony w innych językach lub korzystanie z cytatów.
Niekorzystny wpływ na pozycjonowanie
Pozycjonowanie stron internetowych to bardzo ważny element, który jest niezbędny dla odpowiedniej widoczności witryny w sieci. Duży wpływ na zajmowane miejsce w rankingu, ma oczywiście zawartość strony, która musi być ciekawa i oryginalna, żeby docierać do jak największej liczby odbiorców. W tym miejscu należy również wspomnieć o algorytmach, oznaczających jako słabo jakościowe strony internetowe, na których znajdują się różnego rodzaju treści, skopiowane z innych serwisów. W wyniku tego, zajmuje ona kiepską pozycję w rankingu i szansę na zmianę takiego stanu rzeczy są niewielkie.
Oczywiście tworzenie dobrej jakości treści, z zachowaniem swojej oryginalności, jest zajęciem, na które należy przeznaczyć odpowiednio dużą ilość czasu. Jednak dostarczanie wysokiej jakości informacji, w końcu znajdzie przełożenie na wymierny efekt.
W przypadku rozbudowanych witryn, problem może być bardziej skomplikowany do rozwiązania. Dotyczy to głównie wielowarstwowych stron i sklepów internetowych. Chodzi bowiem o analizę dużej ilości kategorii, produktów itp. Warto wówczas skorzystać z pomocy specjalisty, którego praca sprawi, że zgromadzone na stronie treści staną się unikalne. Dzięki temu zabiegowi uzyska się zdecydowanie lepsze pozycjonowanie.
Źródło: Quality Factory