Znalazłeś wymarzony używany pojazd za granicą i całą wiedzę o nim czerpiesz z opisu stworzonego przez jego właściciela? Niestety opis pojazdu wykonany przez sprzedawcę auta nie zawsze bywa zgodny z prawdą. Jak sprawdzić losy wybranego przez Ciebie samochodu z zagranicy?
Jakich oszustw najczęściej dopuszczają się nieuczciwi sprzedawcy samochodów?
Jest wiele powodów, dla których warto sprawdzić historię auta, a wszystkie są związane z oszustwami zbywców samochodów z zagranicy i nie tylko — bo i w Polsce często można spotkać się z podobnymi przejawami nieuczciwości osób próbujących sprzedać używany samochód za jak najwyższą cenę. O tym, co konkretnie warto zrobić po kupnie samochodu, dowiecie się z artykułu: https://ranking-oc-ac.pl/blog/kupilem-samochod-co-dalej/
Sprzedawcy pojazdów mają kilka sposobów na podwyższenie ceny sprzedaży auta. Jedną z najbardziej powszechnych form oszustwa jest zmiana przebiegu pojazdu. Zgodnie ze statystykami podanymi przez niemiecki klub samochodowy ADAC, nawet co trzecie auto sprzedawane w tym kraju może mieć przekręcony licznik.
Samochód o niższym przebiegu może zostać uznany za mniej wyeksploatowany, a więc chętniej zostanie nabyty. Tymczasem auto o sfałszowanym przebiegu może nie tylko kosztować więcej przy zakupie, ale i być przyczyną wielu dodatkowych wydatków dla swojego nowego właściciela. Intensywniej używane pojazdy mogą po prostu wymagać częstszych i poważniejszych napraw.
Sprzedawcy aut chętnie fałszują też historię szkodowości i napraw pojazdów. Niektórzy dopuszczają się sprzedaży pojazdów uszkodzonych i naprawionych z użyciem zastępczych części, a nawet złomowanych czy pochodzących z kradzieży. Inni zatajają przeznaczenie pojazdu, który mógł przedtem służyć na przykład jako taksówka, a więc zostać ponadprzeciętnie wyeksploatowany.
Gdzie sprawdzić historię pojazdu z Niemiec za darmo?
Na szczęście użytkownicy internetu nie muszą polegać tylko na tym, o czym zapewnia sprzedawca auta. Obecnie mają dostęp do wielu stron służących do sprawdzania historii pojazdu. Większość z nich jest płatna, ale kierowcy w Polsce mogą skorzystać również z darmowej witryny historiapojazdu.gov.pl. Zawiera ona dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców oraz innych instytucji monitorujących stan pojazdów mechanicznych.
Czym jest usługa Historia Pojazdu?
Historia Pojazdu jest usługą udostępnioną na stronie gov.pl, stworzoną przez Ministerstwo Cyfryzacji i korzystającą z takich baz danych, jak: CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców), CARFAX i AutoDNA. Informacje uzyskane na tej stronie pomogą zweryfikować wiadomości o sprzedawanym samochodzie.
Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu z Niemiec na stronie gov.pl?
Witryna historiapojazdu.gov.pl jest oczywiście polską stroną, ale zawiera informacje o pojazdach z innych krajów. Historii pojazdu z Niemiec nie da się może sprawdzić w CEPiK, ale i tak można ją odnaleźć w tym polskim serwisie.
Od 2020 roku twórcy usługi Historia Pojazdu współpracują już nie tylko z firmą CARFAX, ale i z przedsiębiorstwem AutoDNA. Obie instytucje zajmują się gromadzeniem danych na temat pojazdów z zagranicy. Właśnie dzięki tej drugiej firmie usługa Historia Pojazdu może dotyczyć także aut z Niemiec. Od rozpoczęcia współpracy z AutoDNA gov.pl zapewnia zupełnie nowe informacje, na przykład:
- o odnotowanych przez producenta samochodu sytuacjach serwisowych i naprawczych,
- o zgodności numeru VIN ze standardem ISO,
- o uprawnieniach do uczestnictwa w ruchu drogowym, na przykład o niedopuszczeniu pojazdu do ruchu.
Są to jedynie najnowsze rodzaje danych, jakie można sprawdzić w tej witrynie. Oprócz nich znajdują się tam także inne wiadomości. Dzięki temu, że coraz więcej informacji można sprawdzić na polskiej stronie, nie trzeba szukać niemieckiego odpowiednika CEPiK, niemieckiej strony do sprawdzania przebiegu auta lub na przykład możliwości sprawdzenia VIN samochodu z Niemiec za darmo.
Jakie podstawowe informacje o historii auta można sprawdzić w raporcie na gov.pl?
Na tej stronie można sprawdzić inne wiadomości na temat aut z Polski, a inne — o pojazdach z zagranicy. Oto informacje o samochodach zarejestrowanych w Polsce, dostępne w raportach historiapojazdu.gov.pl.
- Marka i model samochodu,
- rodzaj pojazdu,
- typ paliwa,
- rok produkcji,
- informacja, czy polisa OC i badanie techniczne są aktualne,
- błąd odczytu drogomierza,
- status rejestracji,
- pojemność i moc silnika,
- emisja CO2,
- średnie zużycie paliwa na 100 km,
- liczba miejsc,
- masa własna pojazdu,
- maksymalna masa całkowita ciągniętej przyczepy z hamulcem,
- maksymalna masa całkowita ciągniętej przyczepy bez hamulca,
- dopuszczalna ładowność,
- dopuszczalna masa całkowita,
- liczba osi,
- rozstaw osi,
- średni rozstaw kół,
- maksymalny nacisk na oś,
- data wydania dowodu rejestracyjnego,
- stan dokumentu,
- data wydania karty pojazdu,
- świadectwo homologacji.
Na stronie historiapojazdu.gov.pl znajdują się tez informacje na temat zagranicznych samochodów. Można tam sprawdzić między innymi wiadomości o:
- kradzieży,
- złomowaniu,
- uszkodzeniach,
- rozbieżnościach drogomierza,
- niedopuszczeniu pojazdu do ruchu,
- służeniu jako taksówka,
- szkodzie całkowitej,
- błędzie cyfry kontrolnej numeru VIN,
- akcjach serwisowych u producenta.
Jak sprawdzić historię auta z Niemiec na stronie historiapojazdu.gov.pl?
Do sprawdzenia historii auta z Polski wystarczą numer rejestracyjny, numer VIN i data pierwszej rejestracji pojazdu. Nie da się jednak poznać historii pojazdu z Niemiec jedynie po numerze rejestracyjnym albo po VIN na stronie historiapojazdu.gov.pl. Pojazdy z zagranicy można sprawdzić tylko po zalogowaniu się w serwisie przez profil zaufany. Kierowcy, którzy nie posiadają profili zaufanych, mogą je założyć w łatwy sposób, bez wychodzenia z domu, na przykład przez swoje konta bankowe.
Czy można sprawdzić informacje na temat pojazdów z innych krajów?
Na stronie historiapojazdu.gov.pl można poznać także dane o samochodach sprowadzonych z:
- Francji,
- Holandii,
- Włoch,
- Szwecji,
- Kanady,
- Stanów Zjednoczonych,
- Szwajcarii,
- Austrii,
- Czech,
- Węgier,
- Rumunii,
- Danii,
- Słowenii,
- Litwy,
- Łotwy,
- Estonii.
Dane samochodów i motocykli z innych państw można sprawdzić na płatnych stronach internetowych. Na przykład informacje o autach sprowadzonych z Norwegii i Rumunii da się poznać na stronie firmy AutoDNA, organizacji współpracującej twórcami usługi Historia Pojazdu.
Sprawdzenie historii pojazdu z Niemiec po VIN
Usługa Historia Pojazdu jest z pewnością najlepszym darmowym narzędziem tego typu w Polsce. Kierowcy mają jednak różne problemy związane z pojazdami i każdy z tych problemów należy rozwiązać w inny sposób. Niektóre informacje o pojeździe da się sprawdzić na innych stronach niż gov.pl.
Liczne płatne strony dopuszczają możliwość sprawdzenia historii pojazdu z Niemiec po numerze VIN. Ten 17-znakowy numer nadawany przez producenta, zawiera bardzo wiele zakodowanych informacji na temat pojazdu. Można z niego odczytać między innymi:
- kraj produkcji auta,
- markę samochodu,
- przeznaczenie pojazdu,
- rodzaj wyposażenia,
- serię,
- model,
- typ nadwozia,
- informacje o silniku,
- znak kontrolny numeru VIN,
- rok produkcji,
- identyfikację fabryki,
- numer seryjny samochodu.
Rozkodowanie numeru VIN pomoże dowiedzieć się, czy informacje podane przez sprzedawcę są prawdziwe i posłuży do sprawdzenia, czy pojazd uczestniczył w wypadkach i kolizjach. Sprawdzenie części historii pojazdu z Niemiec po numerze VIN (a czasem także po numerze rejestracyjnym) jest możliwe na niektórych niemieckich stronach internetowych.
Jak sprawdzić przebieg auta z Niemiec bez korzystania z internetu?
Jeżeli samochód był naprawiany w Autoryzowanych Stacjach Obsługi, czyli warsztatach producenta, niektóre wiadomości o nim możesz sprawdzić, składając osobistą wizytę w ASO. Musisz poprosić właściciela pojazdu o to, by pojechał tam razem z Tobą, bo tylko na jego prośbę mogą zostać udzielone takie informacje.
W bazie ASO da się sprawdzić między innymi wszystkie przeglądy pojazdu. Właśnie w czasie przeglądów zapisuje się przebieg auta. Dzięki sprawdzeniu tego przebiegu potencjalny nabywca samochodu może dowiedzieć się, czy licznik nie został przekręcony przed ostatnim przeglądem.
Innym sposobem poznania części historii auta z Niemiec jest sprawdzenie raportu TÜV, czyli przeglądu technicznego. W Niemczech dokonuje się takich przeglądów samochodów osobowych co dwa lata. W raporcie z przeglądu można znaleźć informacje o zarejestrowanym przebiegu auta i stwierdzonych usterkach. W razie fizycznego braku raportu nabywca pojazdu może skontaktować się z siecią prowadzącą przeglądy, która w centralnej bazie przechowuje wyniki badań technicznych.
Co zrobić po sprowadzeniu auta z Niemiec?
Jeżeli zdecydujesz się na zakup auta z zagranicy, musisz wypełnić kilka obowiązków.
Jeszcze przed przerejestrowaniem samochodu na swoje nazwisko powinieneś zapłacić akcyzę za sprowadzenie samochodu, który po raz pierwszy będzie rejestrowany na terenie Polski. Akcyza może wynosić od 1,55 do 18,6% wartości rynkowej samochodu osobowego, w zależności od jego rodzaju i pojemności silnika. Zgodnie z treścią ustawy o podatku akcyzowym od 1 stycznia 2021 roku tylko samochody hybrydowe o pojemności silnika mniejszej lub równej 2000 cm3 są zwolnione z konieczności zapłaty akcyzy.
Nabywcy pojazdów z zagranicy muszą posiadać komplet dokumentów pojazdu przetłumaczonych na język polski. Takiego tłumaczenia może dokonać konsul lub tłumacz przysięgły. Dokumenty przydadzą się w urzędzie skarbowym i starostwie powiatowym, gdzie będzie trzeba odpowiednio zapłacić akcyzę i zarejestrować pojazd.
Kolejnym obowiązkiem, jaki musi wypełnić nabywca pojazdu jeszcze przed wizytą w starostwie powiatowym, jest wykupienie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Polisa OC będzie potrzebna do zarejestrowania auta, a w formie elektronicznej przyda się w razie każdej kontroli drogowej. Kierowcy nie są zobowiązani mieć przy sobie polisę, ale funkcjonariusze policji mogą ją sprawdzić w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
Nabywcy samochodów z zagranicy mogą na początku po ich sprowadzeniu wykupić tylko krótkoterminowe OC, a po zarejestrowaniu samochodu nabyć 12-miesięczne ubezpieczenie. Powinni pamiętać o tym, że OC wykupione na miesiąc lub na inny czas krótszy niż rok nie podlega automatycznemu przedłużeniu i przed jego zakończeniem należy zadbać o wykupienie pełnowymiarowego ubezpieczenia. Najtańsze OC można szybko znaleźć dzięki kalkulatorom i porównywarkom ubezpieczeń.
Pojazd z Niemiec nie będzie gotowy do drogi, dopóki nie zostanie zarejestrowany. Jego rejestracji na terenie Polski dokonasz w starostwie powiatowym odpowiednim dla miejsca swojego stałego lub czasowego pobytu. W miastach na prawach powiatu zrobisz to w urzędzie miasta, a w Warszawie w urzędzie dzielnicy.
Ubezpieczony i zarejestrowany pojazd z Niemiec będzie mógł być swobodnie używany przez kierowcę na terenie Polski. Uprzednie sprawdzenie historii tego auta przyczyni się do tego, że jego właściciel będzie mógł się nim cieszyć bez zbędnych zmartwień.