Service Design to nie tylko chwilowy trend. To skuteczny sposób na tworzenie rozwiązań, które pomagają firmom dostosowywać się do aktualnych uwarunkowań rynku i wymagań klientów. Co ciekawe, projektowanie usług powstało jako odpowiedź na zmieniające się potrzeby konsumentów. Co jeszcze warto wiedzieć o Service Design? Sprawdź!
Service Design – co to właściwie jest?
Service Design to metodyka, która wspiera projektowanie i optymalizację usług. Dzięki niej zmienisz lub zaprojektujesz od nowa dostarczane przez Twoją firmę rozwiązania tak, aby odpowiadały one na potrzeby ich odbiorców.
Projektowanie usług umożliwia także odnalezienie nowych kierunków rozwoju biznesu.
Wszystko to jest możliwe dzięki klarownym zasadom, którymi kierują się projektanci usług.
Zasady Service Design
Projektowanie usług to w praktyce zbiór narzędzi i zasad, które pozwalają Ci tworzyć efektywne biznesowo usługi. W procesie ich projektowania bardzo istotne jest dobre zrozumienie, a następnie przestrzeganie następujących założeń:
Koncentracja na użytkowniku
Aby usługi były wydajne, muszą one realizować potrzeby klienta, który jest ich współtwórcą. Właśnie dlatego powinien on brać aktywny udział w ich projektowaniu.
Współtworzenie
W Service Design bardzo ważna jest wymiana wartości. Projektowanie usług wymaga punktów widzenia wielu osób. Im więcej perspektyw, tym lepiej.
Zespół Service Design powinni więc tworzyć pracownicy różnych działów danej firmy, kadra zarządzająca, inwestorzy, sami klienci, a nawet przedstawiciele konkurencji.
Ewidencjonowanie
Na pewno znasz terminy “backstage” i “frontstage”. Mają one również zastosowanie w projektowaniu usług. Chodzi tu o optymalizację procesów zachodzących zarówno na oczach odbiorcy, jak i tych, które pozostają poza jego zasięgiem.
Sekwencjonowanie
Każdy aspekt wpływający na doświadczenia Twoich klientów ma znaczenie. W Service Design musisz uwzględnić nie tylko aktywności, do których dochodzi w trakcie korzystania z usługi, ale także o wiele wcześniej i po zakończeniu całego procesu.
Holistyczne podejście
Celem Service Design jest zwiększenie efektywności organizacji w ogóle, a nie tylko pojedynczych procesów.
Jakie narzędzia wykorzystuje się w procesie Service Design?
W Service Design korzystamy z wielu narzędzi, które umożliwiają poznanie oczekiwań wszystkich osób zaangażowanych w dostarczanie usługi, a następnie zaprojektowanie skutecznych rozwiązań. Oto one:
- Customer Journey Map,
- Service Blueprint,
- Mapy empatii,
- Mapa interesariuszy,
- Buyer persony,
- Service Business Model Canvas,
- Service Quality Gaps.