Laptop, smartfon czy tablet to urządzenia, które wykorzystujemy na co dzień. Są z nami non stop – w pracy, na spotkaniach z przyjaciółmi, używamy ich w domu i trudno wyobrazić sobie wypełnianie bez nich codziennych obowiązków czy kontakt z bliskimi. Dodatkowo fakt, że często przenosimy je z miejsca na miejsce (co znacznie zwiększa ryzyko zniszczenia) sprawia, że coraz więcej Polaków decyduje się skorzystać z ubezpieczeń urządzeń mobilnych.
Dla kogo ubezpieczenie urządzeń mobilnych?
Oczywiście im więcej wydamy na dany sprzęt, tym bardziej bolesna jest jego awaria lub utrata. Warto jednak pamiętać, że ubezpieczenie jest również dla tych, którzy nie posiadają urządzeń z najwyższej półki cenowej – za to traktujących priorytetowo swój codzienny komfort. Utrata telefonu czy tabletu wiąże się zawsze ze stresem, problemami z kontaktem oraz utratą przedmiotu codziennego użytku wykorzystywanego przy codziennych czynnościach. Świadomość, że w razie nieszczęśliwego wypadku, np. zbitego wyświetlacza czy zalania, nie pozostaniemy zdani jedynie na siebie i na ponoszenie kosztów daje duży komfort psychiczny. Oprócz takiej wygody i poczucia bezpieczeństwa ubezpieczenie urządzeń mobilnych pozwoli nam też na sprawną naprawę, otrzymanie sprzętu zastępczego, a na końcu procesu – otrzymanie naprawionego urządzenia. A nawet jeśli naprawa nie będzie możliwa – na jego wymianę lub wypłatę sumy ubezpieczenia wskazanej w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia wariantu, na który się zdecydowaliśmy. Ale jak to dokładnie działa?
Co może obejmować ubezpieczenie smartfonów i innych urządzeń mobilnych?
To, co wchodzi w zakres ubezpieczenia, zależy oczywiście od wariantu samego ubezpieczenia, które wybraliśmy. Najczęściej oferta obejmuje takie przypadki jak:
– mechaniczne uszkodzenie wyświetlacza (stłuczenia, pęknięcia),
– zatopienie,
– zalanie,
– awaria sprzętu (np. w wyniku przepięcia prądu),
– uszkodzenie urządzenia w efekcie pożaru,
– kradzież urządzenia.
Przed zakupem ubezpieczenia warto zorientować się, na co się decydujemy i dokładnie przeczytać Ogólne Warunki Ubezpieczenia, będące głównym dokumentem dot. ochrony, jaką wykupujemy. Trzeba także sprawdzić, czy oferta, na którą się decydujemy, uwzględnia problemy mające miejsce za granicą (najczęściej tak, natomiast smartfon czy inny sprzęt trzeba wtedy przywieźć do Polski i oddać do naprawy w naszym kraju) oraz dowiedzieć się, jak długo będziemy czekać na naprawę, urządzenie zastępcze lub wypłatę środków. W większości wypadków takie ubezpieczenie nie obejmuje karty SIM. Dobrze też upewnić się, czy kradzież obejmuje również kradzież kieszonkową (niektóre oferty wykluczają ten typ kradzieży z ubezpieczenia). Najczęściej kradzież jest dodatkowo płatnym wariantem ubezpieczenia, na co również warto zwrócić uwagę.
Ubezpieczenie – na jakie dodatkowe rzeczy warto zwrócić uwagę?
Polisa ubezpieczeniowa to przede wszystkim ochrona telefonu – ale ważne jest też wsparcie dodatkowe. Warto rozejrzeć się w ofertach i wybrać coś, co daje nam dodatkowe benefity. Bardzo wygodne jest, gdy administrator programu odbierze od nas i potem dostarczy po naprawie urządzenie. Często w przypadku takich programów nie trzeba nawet wychodzić z domu, by dokonać naprawy! Dodatkowo warto sprawdzić, czy mamy możliwość otrzymać lub wypożyczyć urządzenie zastępcze (jeśli akurat nie mamy swojego w szufladzie), aby na czas naprawy pozostać w kontakcie z otoczeniem. Mało kto też myśli o tym, że warto, by naprawa wykonana została w autoryzowanym serwisie – dzięki temu nie stracimy gwarancji producenta na nasze urządzenie (co ważne w przypadku innych niż mechaniczne usterek, jakie wystąpią z winy producenta) oraz rękojmi sprzedawcy. Serwis daje nam wtedy także gwarancję na części, gdyby cokolwiek zadziało się jeszcze po naprawie. Dodatkowym plusem będzie, jeśli status naprawy będziemy mogli sprawdzić online, a w przypadku dodatkowych pytań zadzwonić na infolinię techniczną danego programu.
Ubezpieczenie urządzeń mobilnych – co się dzieje, gdy się zepsuje?
W przypadku ubezpieczenia (inaczej niż w przypadku usług serwisowych, które rządzą się trochę innymi prawami), żeby ochrona ubezpieczeniowa zadziałała, musi wystąpić konkretne zdarzenie ubezpieczeniowe, a nasza polisa musi obejmować ochronę od konkretnych ryzyk. Warto więc przeczytać dokumenty przed ich podpisaniem, by być świadomym, w jakich przypadkach nasze urządzenie jest chronione. W razie gdy wydarzy się coś nieoczekiwanego, musimy wykazać, że dane ryzyko wystąpiło – i zgłosić szkodę ubezpieczycielowi lub administratorowi naszego programu.
Po zgłoszeniu szkody (zależnie od posiadanej polisy ubezpieczeniowej na sprzęt mobilny), możemy zgłosić wniosek o urządzenie zastępcze. Kolejnym krokiem jest już tylko dostarczenie urządzenia do serwisu naprawczego, co często jest oferowane w ramach ubezpieczenia – wystarczy poczekać na kuriera, który odbierze uszkodzone i zwróci naprawione urządzenie. Niektóre firmy określają również warunki, kiedy suma ubezpieczenia bezwzględnie zostanie wypłacona. Najczęściej należą do nich sytuacje, gdy miejsce ma włamanie lub kradzież kieszonkowa.
Nie unikajmy czytania podpisywanych dokumentów – zanim zdecydujemy się na konkretną ofertę, która zachwyci nas niską ceną i zaletami uwypuklonymi w reklamie, przeanalizujmy dokładnie każdy punkt umowy. Szczególną uwagę powinniśmy poświęcić na sprawdzenie wartości sumy ubezpieczenia, która gwarantuje nam naprawę urządzenia bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat. Warto również przeanalizować dokładnie listę wykluczeń odpowiedzialności ubezpieczyciela.
Rynek ubezpieczeń urządzeń mobilnych jest dość konkurencyjny (dotyczy to zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych), dlatego znalezienie optymalnego ubezpieczenia obejmującego kwestie, na których najbardziej nam zależy, nie jest trudne. Dobry przegląd, czytanie warunków i sprawdzenie dostępnych na rynku ofert z pewnością pozwoli nam wybrać najbardziej optymalną ofertę i uchronić się potem przed konsekwencjami przykrych niespodzianek.