Materiały POS (ang. point of sale materials) to produkty reklamowe wspierające sprzedaż bezpośrednio w miejscu dokonywania zakupu lub w jego najbliższym otoczeniu. Materiały te upowszechniły się w zasadzie w wieku XX, a ich prawdziwy rozkwit możemy obserwować w obecnych czasach.
Materiały POS doskonale sprawdzają się jako skuteczne wsparcie reklamy wystosowanej do klienta detalicznego, a ich prawidłowe użycie jest w stanie znacząco poprawić efektywność konwersji oraz wpłynąć pozytywnie na wizerunek marki. Poniżej prezentujemy najważniejsze kategorie materiałów POS używanych powszechnie w punktach handlowych.
Rodzaje materiałów POS – twarde i miękkie
Istnieje kilka sposobów klasyfikowania materiałów POS, z czego najważniejszym z nich jest kategoryzacja wedle ich trwałości. Pod tym względem rozróżniamy materiały twarde oraz miękkie.
Do twardych materiałów POS zalicza się przede wszystkim: kasetony, regały, półki, dyspensery i inne produkty, służące do długotrwałej eksploatacji. Materiały POS miękkie to wszelkiego rodzaju karty, druki, ulotki oraz inne materiały oparte na bazie materiałów jednorazowych, nienadających się do długotrwałej eksploatacji. Miękkie materiały POS wykonywane są głównie z tektury, papieru i kartonu, podczas gdy twarde materiały POS realizowane są m.in. z dibondu, plexi, stali, aluminium, drewna oraz innych twardych tworzyw sztucznych.
Podział materiałów POS ze względu na miejsce ich montażu
Materiały POS do montażu pod sufitem
W ramach materiałów POS przeznaczonych na sufit można wyróżnić hangery oraz flagietki. Hangery to zawieszki sufitowe – wiszące tablice, plakaty lub plansze, które prezentują reklamę produktów lub logo firmy. Flagietki z kolei to niewielkich rozmiarów flagi reklamowe wieszane na sznurku. Wyróżnia się flagietki do stosowania wewnątrz i na zewnątrz pomieszczeń.
Materiały POS na ladę
Wśród materiałów wspierających sprzedaż stawianych na ladzie wyróżnia się dyspensery, standy oraz bilownice.
Dyspensery to podajniki na foldery, wizytówki lub ulotki. Bilownice to podkładki do wydawania reszty. Wewnątrz bilownic umieszczana jest małoformatowa reklama firmy lub produktów. Standy to materiały POS służące wyłącznie reklamie. Wykonywane są w formie makiet lub podajników.
Materiały POS na podłogę
Ta grupa materiałów POS zawiera najwięcej produktów. Należą do nich: potykacze, stoiska, displaye, bociany, owijki paletowe, czy roll-upy.
Potykacze to niewielkich rozmiarów składane stojaki wykonywane z trwałego tworzywa sztucznego. Umieszcza się na nich małoformatowe informacje reklamowe. Roll-upy to kasety ze zwiniętą na płótnie lub innym elastycznym materiale reklamą w formie graficznej. Displaye to nic innego jak stojaki w formie wysp lub pojedynczych przestrzeni reklamowych. Bociany to dwustronne plakaty i tablice reklamowe stojące na pojedynczej lub podwójnej rurce. Owijki paletowe to wstęgi z nadrukowaną reklamą – zwykle z logo producenta.
Te i wiele, wiele więcej materiałów POS znajdziesz na stronie firmy Canvas.