Wykorzystanie energii słonecznej do produkcji prądu jest coraz popularniejsze. Decydują się na nią zarówno gospodarstwa domowe, jak również firmy. Dostępna obecnie efektywność wykorzystania energii słonecznej i przetwarzania jej na prąd znacznie wzrosła. Dlatego z powodzeniem może być ona wykorzystana także w firmach i zakładach przemysłowych do, niezależnego od publicznej sieci, zasilania urządzeń elektrycznych.
Rozważając możliwość zastosowania systemu fotowoltaicznego w firmie warto przeprowadzić dokładną analizę finansową takiego przedsięwzięcia. Ważnym aspektem jest zgromadzenie wszystkich dostępnych informacji – zarówno pozytywnych, jak i negatywnych, które pozwolą dopasować instalację do potrzeb inwestora oraz dokonać właściwej kalkulacji środków. Przy instalowaniu systemów fotowoltaicznych trzeba zwrócić uwagę na ogólną strategię biznesową, lokalizację firmy i środowisko regulacyjne w danym obszarze. Warto także nadmienić, że w większości przypadków korzyści płynące z pozyskiwania energii słonecznej znacznie przewyższają wady takiej inwestycji. Fotowoltaika jest przede wszystkim polecana tym firmom prowadzącym działalność usługową, które w budynkach korzystają z klimatyzacji, z oświetlenia biurowego oraz tych, które w ciągu dnia eksploatują szerokie zaplecze elektroniczne.
Energia słoneczna pozwala sporo zaoszczędzić
Wysokie oszczędności to argument, który usłyszymy od każdego dostawcy systemów pozyskujących energię słoneczną. Inwestując w fotowoltaikę dla firm, firma może znacznie obniżyć rachunki za prąd. W zależności od wielkości, lokalizacji i wydajności instalacji, można nawet całkowicie wyeliminować koszty eksploatacyjne związane z poborem energii elektrycznej.
Dzieje się tak dlatego, że energia pobierana z paneli słonecznych służy nie tylko do zasilania urządzeń, ale również tworzy nadwyżkę, którą można magazynować w bateriach słonecznych. Można ją z powodzeniem wykorzystać w sytuacji mniejszego nasłonecznienia lub zwiększonego poboru prądu. Nie ulega wątpliwości, że głównym powodem inwestycji w fotowoltaikę w firmach jest dążenie do obniżenia kosztów i podniesienie konkurencyjności firmy na rynku.
Lider zrównoważonego rozwoju
Oczywiście, pozyskiwanie energii słonecznej jest nie tylko decyzją finansową, ale także środowiskową i marketingową. Coraz więcej firm instaluje moduły fotowoltaiczne, aby pokazać klientom i pracownikom, jak bardzo zależy im na przyszłości naszej planety. Instalacja fotowoltaiczna w firmie mówi wiele o jej priorytetach. Jeśli firma angażuje się w ochronę środowiska korzystając z energii odnawialnej, może wywrzeć dobre wrażenie na klientach, pokazać nowoczesność i innowacyjność, a także dbałość o ochronę środowiska.
Panele słoneczne są niezawodne i łatwe w utrzymaniu
Instalacja fotowoltaiczna jest niezawodnym źródłem mocy, które – bez większych uszczerbków na wydajności – powinno działać przez okres około 25 lat, a nawet dłużej. Oczywiście nie wszystkie panele są sobie równe pod względem niezawodności i efektywności – należy zauważyć, że ich wysoka jakość jest jednocześnie gwarantem uzyskania oczekiwanych rezultatów. Warto także pamiętać, że instalacja fotowoltaiczna wymaga w okresie użytkowania niewielkich, cyklicznych konserwacji i czyszczenia powierzchni modułów raz do roku.
Wstępne koszty energii słonecznej mogą być wysokie
Nie można zaprzeczyć, że instalacja systemu fotowoltaicznego jest kosztowna. Na zwrot pieniędzy za taką inwestycję trzeba czekać przynajmniej kilka lat. Dlatego warto przed wydatkowaniem środków sprawdzić, czy przedsięwzięcie jest zgodne z ogólną strategią biznesową przedsiębiorstwa. Takie podejście pomoże podjąć firmie właściwą decyzję.
Pamiętajmy również, że wiele wydatków inwestycyjnych może być zoptymalizowanych dzięki różnym opcjom finansowania, w tym leasingowi prowadzonemu przez dobrego dostawcę. Co więcej, inwestycje w ochronę środowiska często są kredytowane przez różnorodne instytucje finansowe na korzystnych warunkach.
Lokalizacja firmy i długookresowe perspektywy działania
Oszczędności na rachunkach za prąd i odzyskanie nakładów inwestycyjnych są uzależnione od kombinacji zarówno ekspozycji paneli słonecznych, jak i fizycznej powierzchni firmy. Ważna jest też liczba zainstalowanych paneli oraz ich wydajność.
Dla opłacalności całej inwestycji niezwykle istotna jest perspektywa w zakresie okresu działalności przedsiębiorstwa. Fotowoltaika jest niewątpliwie inwestycją kosztowną i obliczoną na lata użytkowania. Zatem, jeśli liczymy na zwrot kosztów montażu, wraz z realizacją inwestycji trzeba założyć wielomiesięczny plan działalności.