Sukces pozycjonowania strony www wymaga szeregu kompleksowych działań, które “podbiją” widoczność witryny oraz sprawią, że będzie ona znacznie bardziej przyjazna dla użytkownika. Wśród nich niezwykle ważny element to tekst na strony internetowe.
W poniższym poradniku znajdziesz odpowiedź na pytania, jak może być wykonany skuteczny copywriting oraz jakimi cechami wyróżniają się wartościowe treści witryn www. Szereg informacji dotyczących profesjonalnego pisania tekstów do stron www może być przydatny nie tylko dla osób chcących napisać treści samodzielnie.
Teksty na strony internetowe to treści o zróżnicowanej objętości, zależnej od funkcji, jaką mają pełnić. Wśród nich możemy wymienić:
- wypełniające strukturę strony internetowej opisy do zakładek głównych, podstron oraz kategorii
- zawierające pełną specyfikację oraz zoptymalizowane pod wyszukiwarkę opisy kategorii i produktów do e-sklepów
- artykuły blogowe, poradnikowe i do aktualności
- hasła reklamowe, nagłówki
i wiele, wiele innych. Tekst na stronę www może przyjmować różne formy zależne od charakteru branży oraz grupy docelowej. Warto uwzględniać uniwersalne zasady projektowania treści tak, aby w pełni wykorzystać ich potencjał marketingowy.
Czym charakteryzują się dobrze napisane treści na strony www?
- Są przyjazne dla użytkowników
Podczas planowania treści na strony internetowe warto pamiętać o tym, aby zachować ich przejrzystość oraz czytelność. Elementy ułatwiające odbiór tekstów na stronach internetowych to np.: boldowania, wypunktowania, listy numeryczne, i przede wszystkim śródtytuły oraz nagłówki.
Lepiej rozsądnie kierować się optymalną ich długością i unikać wrażenia “elaboratu”, czyli ciągłego tekstu rodem z rocznika naukowego.
Zbyt obszerne treści mogą odrzucać czytelnika, dlatego należy zrezygnować z posługiwania się zdaniami wielokrotnie złożonymi. Język, którym posługujemy się w naszych tekstach na stronie www ma znaczenie! Uwzględnienie charakterystyki i preferencji grupy docelowej ułatwi nam wybór stylu komunikacji (np. instytucje finansowe posługują się innymi formami językowymi, niż branża kosmetyczna).
- Uwzględniają algorytmy wyszukiwarki
Każdy tekst na stronę internetową powinien być napisany tak, aby spełniał wymagania wyszukiwarki (najczęściej Google, bo jest najpopularniejsze, a inne korzystają z jego silnika). Projektowanie treści na stronę powinno być dostosowane do poziomu zaawansowania aktualnych algorytmów oraz zgodne z dobrymi praktykami dotyczącymi redakcji tekstów.
- Zawierają szereg wartościowych słów kluczowych
W Internecie znajdują się narzędzia, które pomagają w doborze słów kluczowych na stronę www, takie jak np.: Answer The Public, Semstorm, czy Panel Słów Kluczowych Google Ads. Nasycenie tekstu słowami kluczowymi zwiększa szanse na skuteczniejsze pozycjonowanie w wyszukiwarce. Im lepszy dobór fraz kluczowych, tym łatwiej dotrzeć do potencjalnego odbiorcy.
Słowa kluczowe warto dodawać w nagłówkach, a ważniejsze z nich umieszczać na początku pierwszego akapitu lub pierwszej sekcji z tekstem. Stosowanie synonimów oraz wyrazów bliskoznacznych w różnych odmianach przez przypadki i liczby spowoduje różnorodność oraz poprawność stylistyczną w tekście. Co chętnie wykorzysta sztuczna inteligencja Google. Nie należy jednak “przesycać” tekstu wybranymi frazami kluczowymi – może mieć to fatalne skutki.
- Uwzględniają przyjazne elementy i struktury
Dobrze napisany tekst na stronę www to też taki, który zawiera wewnętrzne przekierowania oraz podlinkowania treści. Możliwość odwołania się do innej treści lub źródła jest wartościowa zarówno dla użytkownika, który ma lepszy dostęp do informacji, jak i dla algorytmów wyszukiwarek w każdej sekundzie oceniających zawartości miliarda stron www.
- Wyróżniają się merytoryką oraz oryginalnością
Bazowanie na sprawdzonych i wiarygodnych źródłach podczas pisania tekstów to wyraz profesjonalizmu, który wzbudza zaufanie u potencjalnego odbiorcy. Merytorycznie wartościowe i fachowe treści oparte o wcześniej opracowane materiały wewnętrzne (oferty, foldery, prezentacje, specyfikacje, materiały od producenta) to forma pełnowartościowej reklamy i komunikacji. Pisząc tekst do strony www warto korzystać z samodzielności – kopiowanie tekstów z sieci, dublowanie tych samych akapitów w różnych miejscach na stronie www to bardzo ryzykowne praktyki.
- Mówią językiem korzyści
Tekst na stronie internetowej może odpowiadać na pytania: Co jest unikalnego w oferowanym produkcie/usłudze? Co wyróżnia ten produkt/usługę? Dlaczego warto skorzystać akurat z tego produktu/usługi?
Wyróżnienie oferty lub firmy na rynku poprzez treści w witrynie www to doskonały sposób na budowę pozytywnego wizerunku. Warto pamiętać o wezwaniach do akcji (tzw. call to action), czyli frazach typu zobacz więcej, zapisz się, sprawdź, zadzwoń, napisz, czytaj więcej, skontaktuj się.
Każdy tekst na stronę internetową powinien mieć konkretną długość – przyjmuje się, że nie mniej niż 2 000 znaków ze spacjami (skrót: zzs).
Zawartość strony głównej może mieć ok. 4000 zzs., inne podstrony główne (np. Oferta, O nas) od 3 000 zzs do 4 000 zzs, kategorie oraz podstrony kategorii od 2 000 zzs do 3 000 zzs, artykuły (blogowe, poradnikowe, aktualności) od 3 000 zzs do 4 000 zzs. Należy pamiętać także o zakładce kontakt! Podane liczby są jedynie poglądowe – objętość treści na stronie www powinna uwzględniać słowa kluczowe do zastosowania, zakres merytoryczny oferty, wyczerpanie tematów itd.
Powyższe informacje mogą ułatwić każdemu pisanie tekstów na strony internetowe, a także uświadomić, czym dobre treści się charakteryzują. Jednak jeśli pióro w Twojej dłoni jest zbyt ciężkie, a kalendarz przeciążony obowiązkami, sięgnij po opinię i pomoc profesjonalnej agencji interaktywnej. Zlecając przygotowanie tekstów do strony internetowej doświadczonym specjalistom masz pewność, że wszelkie kryteria i dobre praktyki będą zachowane!