W każdej firmie można znaleźć mnóstwo wszelkiego rodzaju dokumentów, a większość z nich nie powinna dostać się w niepowołane ręce. Poufne dane są zazwyczaj bardzo dobrze strzeżone. Wszystko dlatego, że złodzieje tylko czekają, aby wykraść dane klientów, kontrahentów czy też plany rozwoju firmy. Jak skutecznie chronić się przed tego typu zagrożeniami? Przekonajmy się.
Jak dochodzi do wycieku danych?
W przepisach polskiego prawa istnieją przepisy regulujące temat ochrony danych. Nakładają one obowiązek należytej ochrony informacji pod karą grzywny, ograniczenia wolności lub nawet pozbawienia wolności!
Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Experian stan faktyczny może budzić grozę wśród przedsiębiorców. Bardzo dużo przypadków wykradzenia danych ma miejsce przez zwykłą nieuwagę. W koszach na śmieci można znaleźć dokumenty opisujące szczegółowo transakcje bankowe, dane i raporty finansowe, a nawet dokumenty z odręcznymi podpisami. Co więcej, aż w 94% śmietników znalazły się dane i adresy najważniejszych klientów. Właśnie dlatego tak ważna jest ochrona informacji. Niebezpieczeństwo w takich sytuacjach można dostrzec bardzo realnie.
Jakie konsekwencje musi ponieść firma, gdy nastąpił wyciek danych?
Wyciek danych wiąże się dla przedsiębiorstwa z ogromnymi stratami na polu finansowym, wizerunkowym oraz prawnym. Dopuszczenie przez firmę do kradzieży informacji poufnych klientów może powodować osłabienie reputacji na rynku i utratę zaufania ze strony klientów. W konsekwencji powoduje to straty finansowe. Im mniej klientów, tym niższe zarobki. Ponadto wyciek danych może powodować wykorzystanie ich przez niewłaściwe osoby. Zdobycie informacji o planach rozwoju firmy, strategiach działania, czy bazach klientów dla przeciwników może być dużym atutem w walce o monopol na rynku. W ten sposób przedsiębiorstwo zacznie chylić się ku upadkowi. Dodatkowo, trzeba oczywiście ponieść konsekwencje prawne. Pracownikowi, który dopuścił do wycieku danych, zgodnie z przepisami polskiego prawa grozi kara pozbawienia wolności do lat 2.
Właśnie dlatego ochrona danych wrażliwych jest tak ważna. Konsekwencje nie ograniczą się do chwili obecnej. Będą ciągnąć się za firmą przez długie lata, prowadząc ją powoli do upadku. Nadszarpnięte zaufanie nie tak łatwo zdobyć na nowo.
Jak zabezpieczyć się przed wyciekiem informacji?
Znasz już najczęstsze przyczyny i konsekwencje związane z wyciekiem danych. Pora dowiedzieć się, jak skutecznie się przed tym chronić. Stosując się do poniższych kilku wskazówek, zapewnisz bezpieczeństwo swojej firmie, jej pracownikom oraz klientom.
- Nigdy nie wyrzucaj do kosza dokumentów, które zawierają poufne informacje. Zamiast tego zniszcz je w specjalnie przeznaczonym do tego urządzeniu lub oddaj firmie, która zajmuje się niszczeniem dokumentów.
- Gdy opuszczasz pomieszczenie biurowe, nie pozostawiaj na wierzchu żadnych dokumentów. Zablokuj także ekran komputera, aby nikt nie mógł wykonywać na nim żadnych operacji. Nie zostawiaj także dokumentów lub laptopa w samochodzie lub hotelu bez nadzoru.
- Nie podejmuj rozmów na temat firmy spontanicznie. Wszystkie rozmowy strategiczne powinny być przekazywane na oficjalnych spotkaniach w bezpiecznych i sprawdzonych pomieszczeniach.
- Sprawdzaj co jakiś czas, czy pracownicy stosują się do zasad bezpieczeństwa. Nie zaszkodzi także skontrolować koszy na śmieci, czy nie zawierają ważnych dokumentów.
Korzystając z tych kilku wskazówek, podniesiesz bezpieczeństwo danych w swojej firmie. Warto odpowiednio zadbać o przeszkolenie pracowników, by znali dokładnie surowe zasady ochrony informacji wrażliwych.
Jak widać, zabezpieczenie danych firmy przed celowym lub przypadkowym wyciekiem, nie jest aż takie trudne. Wystarczy przestrzegać kilku zasad bezpieczeństwa, które pomogą zadbać o utrzymanie informacji wewnątrz firmy. Dzięki temu klienci będą mieli zagwarantowane bezpieczeństwo, a pracownicy nie spotkają się z nieprzyjemnymi konsekwencjami.
Źródło: http://niszczeniedokumentow.eu/